Motto

"Să trăieşti nu este suficient. Trebuie să ai soare, libertate şi o floricică" H. Ch. Andersen

marți, 20 ianuarie 2015

Confecţionare ie cu motive tradiţionale munteneşti

Acum cîteva săptămâni am văzut pe Facebook, concursul privind coasearea unei bluze tip ie, care să fie gata de Ziua Universală a Iei ( 24 iunie 2015). Întradevăr o mare provocare pentru mine care nu am de la cine culege informaţii despre cum se face o ie tradiţională şi de unde aş putea alege un motiv popular original. Rudele mele de la ţară nu mai sunt de mult printre noi. Am 5 cămăşi bărbăteşti lucrate pe pânză ţărănească dar croiul lor diferă de ie. Motivele sunt frumoase dar îmi doresc ceva special din zona Munteniei (Regat).
Îmi pare rău că nu am observat din timp înscrierea în concurs, acum nu mă mai pot înscrie, dar voi coase şi eu ia mea şi vă voi ţine la curent cu toate etapele pe care le-am parcurs până acum şi cele ce vor urma. Sper din tot sufletul să pot termina ia până la data evenimentului. În primul rând a fost problema alegerii pânzei topite sau pânză de casă. Pe internet am găsit ceva ce mi-a plăcut, dar eram obligată să cumpăr minim 15 m. Aşa că în cele din urmă am găsit la Bucur Obor două feluri de pânză, una foarte subţire şi deasă şi una mai groasă cu ţesătură mai rară. Mi-am cumpărat din ambele materiale. Pentru ia mea am ales pânza subţire, dar va fi dificil de brodat, întrucît voi fi obligată să mă folosesc de o lupă. Totodată de la Bucur Obor am cumpărat şi mulineul necesar pentru broderie (Anchor), am cumpărat mai multe culori deoarece nu mi-am ales motivul popular pe care aş dori să-l brodez. Am purces la croirea  iei, o etapă dificilă pentru mine, eu fiind mai plinuţă, nu vreau ca ia mea să fie prea largă. Vă voi da măsurile şi totodată tiparele bluzei mele. 

Bust – 105 cm, Şold- 105 cm, Mâneca- 65 cm.








Înainte de a croi bluza, introduce-ţi materialul la apă. Pânza mea nu a intrat la apă. Călcaţi bine materialul, apoi scoateţi fire pe lungime şi pe lăţime, pentru a îndrepta firele materialului.
Se pliază materialul, iar îndoitura va fi mijlocul feţei, spatelui şi mânecii.

AŞEZAREA TIPARELOR PE MATERIAL:

Tiparele se fixează în ace cu gămălie, prinzând ambele părţi ale materialului. Se va decupa pe linia punctată iar pe linia continuă se vor da semne de însăilare pentru a avea tivuri egele.

Rezerva lăsată de 2 cm  va reprezenta tivul pieselor croite. Marcaţi cu fir de aţă colorată mijlocul feţei, spatelui şi mânecii.
Tiparul spate aplicat pe material
Tipar faţă aplicat pe material












Aplicarea tiparului de maneca pe material



Fixarea părţilor iei pentru îmbinare cu punct cheiţă

Tiv cu ajur - punct de găurele



Pe linia continuă a fiecărei piese croite  se scot 4- 6 fire pentru găurele (ajur).
După ce vom face tivurile de jur împrejurul feţei. spatelui, mânecilor şi pavelor vom trece la brodarea
motivului popular ales. Eu acum sunt la executarea tivurilor şi ajurului.
Va urma.....




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu