Un amănunt de decor al camerei de zi, pe care moda la ora actuală le cere numeroase, diverse, răspândite pe canapele, pe fotolii, pe podea sunt pernele decorative. Ele pot fi din catifea sau mătase, din stofă sau blană sintetetică, din pânză de in şi doc, cu broderii artistice, motive populare, tricotate cu andrele sau croşetate. Pot fi pătrate, rotunde sau dreptunghiulare.
Cu cheltuială puţină, dar cu mult gust se pot realiza lucruri încântătoare. De cele mai multe ori, lucrurile cele mai amuzante se fac din materiale pentru rochii, ecosezuri pentru fuste sau pulovere tricotate scoase din uz. Pernele îşi au utilitatea lor, nefiind numai un element decorativ. Dacă stau pe canapea, ele trebuie aşezate astfel încât să creeze un loc comod de citit, de lucrat. În nici un caz nu se vor aşeza ţepene, ci într-o dezordine caldă, decorativă.
Eu am lucrat o faţă de pernă cu motive florale inspirată de frumuseţea farfuriilor de ceramică , executate de meşteşugarii din Corund, judeţul Harghita, întrucât îmi plac foarte mult.
Mai jos, voi explica punctele de broderie artistică folosite.
PUNCT RAMURICĂ SAU CRENGUŢĂ
Punct simplu şi uşor de executat, se întrebuinţează la crenguţe, codiţe subţiri, pentru a contura un model, care apoi poate fi umplut cu alte broderie. De multe ori se poate lucra un model întreg cu punctul crenguţă, obţinând o broderie uşoară. De asemenea acest punct se poate utiliza lucrându-l rând lângă rând, pentru a umple suprafaţa unui desen nu prea mare şi care în acest mod va apare mai compact. În acest caz se lucrează primul rând pe conturul desenului, iar celelalte rânduri foarte alăturate, mergând spre interior, până se acoperă toată suprafaţa desenului. Explicaţia modului de lucru a punctului a mai fost descrisă în postările Şervet de masă brodat şi Puncte de broderie elementară
Punctul se lucrează de jos în sus luându-se pe ac o mică porţiune din pânză executând un punct pe faţă, se scoate acul la jumătatea punctului, dând fiul de aţă spre stânga. Pe dos se formează puncte de tighel. Aceste puncte de crenguţă sau rămurică se lucrează cu aţă mai groasă.
PUNCTE DE UMPLUTURĂ DECORATIVĂ
Acest punct a fost descris în postarea Modul de lucru - florile de la faţa de masă cu coşulete
PUNCT ARUNCAT INTERCALAT
Se întrebuinţează pentru a acoperi complet suprafaţa unui desen de frunze,
flori mai mari sau mai mici. Este punctul care se repetă de mai multe ori şi a căror puncte se intercalează dând aspectul unei picturi. Se începe întotdeauna din vârful florilor sau frunzelor. La execuţia acestor puncte niciodată nu se împunge acul pe aceaşi linie, pentru a nu forma linii de marcaţie între rânduri, punctele intercalându-se.
Dacă se lucrează cu mai multe nuanţe, se lucrează cu nuanţa cea mai deschisă, apoi din ce în ce mai închis, cu cât se înaintează spre mijlocul desenului.
Cu acest punct se umple mijlocul unei flori mai mici sau mai mari. Este foarte decorativ şi uşor de executat. Pentru executarea punctului încrucişat se face o reţea de aţe mai groase, încrucişate oblic, trecand acul de la o linie la alta pe dedesubt. Apoi cu aceaşi nuanţă sau altă nuanţă se fac puncte mici la fiecare întretăiere a aţelor întinse.
Pentru perne decorative, acest punct este de mare efect, executat pe mătase groasă şi cu puncte de fixare cu fir auriu sau mătase aurie, asortat la nuanţa folosită l-a brodat.
PUNCT NODULEŢ SAU ÎNNODAT
Se întrebuinţează de obicei pentru stamine, în mijlocul florilor,dându-le un aspect cât mai natural, dar se mai întrebuinţeazăşi ca punct decorativ pe tot conturul unui desen. Pentru execuţia acestui punct se întrebuinţează un ac mai gros ca cel obişnuit.Aţa variază după mărimea noduleţelor. Se lucrează de la dreapta spre stânga. Se înfige acul în punctulunde trebuie să apară noduleţul şi se scoate în locul unde trebuiesă apară viitorul noduleţ. Aţa se rulează de 2-3 ori sau de mai multe ori (depinde de mărimea noduleţului), în jurul acului, apoi tragem încet acul.
PUNCT DE BRODERIE, PLIN SAU PLAT
Punctul plin sau plat este foarte mult întrebuinţat în broderia colorată. Pentru frumuseţea lucrului, el are variaţii atât în lungimea punctelor cât şi în înclinaţia lor. De asemenea punctele sunt foarte apropiate unele de altele.
Se lucrează de la stânga la dreapta, împungându-se acul pe conturul desenului spre interior, adică de sus în jos, în mod foarte regulat, aşa încât conturul să fie precis. La executarea unei linii curbate sau înclinate se respectă aceleaşi reguli. Când se lucrează firul, nu se strânge şi el trebuie să fie mai gros decât firul pânzei. Are un aspect frumos când este lucrat cu aţă degrade sau 2 -3 tonuri din aceaşi culoare de aţă, bine asortate între ele.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu